Κάντε κλικ στις μπλε σημάνσεις για να δείτε τα κείμενα |
Ο Θεόφραστος ως μαθητής και διάδοχος του Αριστοτέλη στην περίφημη Περιπατητική Σχολή εμπνεύστηκε από τους χαρακτήρες του διδασκάλου του. Η χρήση των τυποποιημένων τριάντα Χαρακτήρων, όπως ο παράσιτος κόλακας, ο άπληστος ή καχύποπτος γέρος, ο μαστροπός, ο καυχησιάρης στρατιώτης, ο αγροίκος (χωριάτης)*, ο άσωτος, ο άπιστος, ο δεισιδαίμωνας κ.α. φανερώνουν στενή θεματολογική συγγένεια με τους χαρακτήρες του Αριστοτέλη. Αλλά και ο Αρίστων ο Κίος [3], αποσπάσματα του οποίου σώζονται μέσα από το έργο «Περί Αρετών και Kακιών» του Φιλοδήμου [4], αναφέρεται σε χαρακτήρες, όπως ο απρεπής, ο ισχυρογνώμων, ο παντοδύναμος, ο είρωνας, ο ευτελιστής ή μηδενιστής. Αξίζει επίσης να αναφερθούμε και σ΄ ένα σωζόμενο απόσπασμα (Frag. III164) του Γραμματικού Σάτυρου για τον άσωτο που αφανίζει τα χωράφια του, λεηλατεί το σπίτι, πωλεί σαν να ήταν λάφυρα τα υπάρχοντά του, απολαμβάνει την εταίρα και όχι τους φίλους, το κρασί και όχι τους συμπότες του...
Από τους συγχρόνους πρέπει ν΄ αναφέρουμε τον Ανδρέα Λασκαράτο [5] που στο έργο του «Ιδού ο άνθρωπος» (1886) παρουσιάζει 126 πορτρέτα ανθρώπινων χαρακτήρων. Μια σειρά από ιστορίες που αποσκοπούν στη «στηλίτευση των ατομικών ελαττωμάτων, ως και άλλων στραβών της κοινωνίας με οξύ χιούμορ και διεισδυτικές ψυχολογικές παρατηρήσεις». Ο Λασκαράτος πνεύμα αιρετικό, πρώτος απ΄ όλους αποκαθηλώνει τον δικό του χαρακτήρα στο «Φιλόνεικος».
Από τους συγχρόνους πρέπει ν΄ αναφέρουμε τον Ανδρέα Λασκαράτο [5] που στο έργο του «Ιδού ο άνθρωπος» (1886) παρουσιάζει 126 πορτρέτα ανθρώπινων χαρακτήρων. Μια σειρά από ιστορίες που αποσκοπούν στη «στηλίτευση των ατομικών ελαττωμάτων, ως και άλλων στραβών της κοινωνίας με οξύ χιούμορ και διεισδυτικές ψυχολογικές παρατηρήσεις». Ο Λασκαράτος πνεύμα αιρετικό, πρώτος απ΄ όλους αποκαθηλώνει τον δικό του χαρακτήρα στο «Φιλόνεικος».
[1] Βιβλίο Δ (1119b - 1129a)
[2] « ὅτι τὰ τοιαῦτα πέφυκεν ὑπ᾽ ἐνδείας καὶ ὑπερβολῆς φθείρεσθαι». (1104b)
[3] Αρίστων ο Κείος
[4] Φιλόδημος ο επικούρειος
[5] Ανδρέας Λασκαράτος
*• κυκεῶνα πιὼν εἰς ἐκκλησίαν πορεύεσθαιι.• καὶ τὸ μύρον φάσκειν (ισχυρίζεται) οὐδὲν τοῦ θύμου (αγριοκρόμμυδου) ἥδιον ὄζειν • καὶ μείζω τοῦ ποδὸς τὰ ὑποδήματα φορεῖν • καὶ μεγάλῃ τῇ φωνῇ λαλεῖν • καὶ τοῖς μὲν φίλοις καὶ οἰκείοις ἀπιστεῖν• Και αναβεβλημένος άνω του γόνατος καθιζάνει (κάθεται), ώστε τα γυμνά αυτού φαίνεσθαι.
Θεόφραστος, Χαρακτήρες, Αγροίκος 4.2-4.9
*Επίσης δείτε «Οι βασικοί νόμοι της ανθρώπινης ηλιθιότητας» του Κάρλο Τσιπόλλα
*Το λήμμα της Βικιπαίδειας Ηθικά Νικομάχεια είναι δικό μου..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου